DEBT ADVICE – Consilierea juridică, psihologică și socială a persoanelor cu dificultăți financiare

Un reprezentant al Asociației pentru Protecția Consumatorilor din Botoșani,  în persoana Doamnei prof. Carmen – Silvia Ciobanu –  Liceul cu Program Sportiv Botoșani, a participat la Seminarul internațional online ”Bune practici în consilierea persoanelor cu dificultăți financiare”.

Seria de seminarii online face parte din proiectul „Furnizarea de acțiuni de extindere disponibilitate și îmbunătățire a calității serviciilor de consiliere a datoriilor pentru gospodăriile europene ”. Acest proiect a fost comandat de către Comisia Europeană, Consiliul European pentru Inovare și Agenția Executivă pentru IMM – uri și realizat de VVA, cunoscută firmă de consultanță financiară și CEPS, important grup de reflecție și forum pentru dezbateri privind afacerile UE.

Din Agendă:  ● Bune practici în consultanța psihologică a datornicilor  ● Accelerarea rambursării datoriilor și acordul cu creditori ●  Comerțul electronic introduce noi forme de credit și modalități de a intra în datorii  ● Abordarea decontării pe cale amiabilă a datoriilor ● Linii telefonice de asistență și consiliere privind datoriile ● Consilierea privind datoriile poate fi furnizată de organizații  de consumatori ● O bună înțelegere între debitori și creditorii poate contribui la o mai eficientă decontarea pe cale amiabilă a datoriilor ● Codul de conduită convenit între principalele asociații de protecție a consumatorilor și asociația de colectori de datorii din Italia.

Consilierea persoanelor cu dificultăți financiare reprezintă  un subiect care ia amploare din ce în ce mai mult în Europa și nu numai. Tema a fost dezbătută de specialiști din Marea Britanie, Olanda, Italia, Germania, Franța, Portugalia, România într-un webinar împărțit în trei sesiuni, la care a participat și APC Botoșani.

În deschidere  a fost transmis mesajul  Comisarului  European Diddier Reynders , Comisar pentru Justiție,  apoi s-a continuat cu prezentarea modalităților de intervențiie ale asociațiilor de consumatori și, acolo unde este cazul, a instituțiilor abilitate în consilierea celor cu datorii, din mai multe puncte de vedere:

·      din punct de vedere psihologic, deoarece acest subiect poate avea un impact emoțional devastator asupra persoanelor implicate. Gestionarea emoțiilor  este importantă pentru sănătatea mintală, existând cazuri unde se poate  ajunge chiar  la sinucidere,

·       din punct de vedere financiar, clienții trebuie să fie bine informați și chiar să apeleze la un consultant  înainte de  a încheia credite bancare. Negocierile cu creditorii devin imperios necesare  după aflarea în imposibilitatea de plată a contractantului, managementul gestionării finanțelor fiind o altă ramură pe care specialiștii o dezvoltă la o scară tot mai largă,

·      din punct de vedere social, conduita  este importantă. Prin cunoașterea ambelor puncte de vedere se poate reuși de cele mai multe ori  rezolvarea pe cale amiabilă a unor  cazuri, acest rol revenind în special organizațiilor pentru protecția consumatorilor, sprijinite logistic și financiar de administrațiile de stat. Se  evită astfel procesele în Justiție, economisind timp și bani.

După fiecare prezentare cu statistici și soluții, a urmat o sesiune de Intrebări și Răspunsuri, iar. în funcție de temele de interes, fiecare participant a optat pentru un grup, unde s-au dezbătut detalii, s-au împărtășit experiențe, s-a încercat rezolvarea unor anumite probleme.

–  Chestiunea datoriilor financiare ia amploare nu numai la nivelul pe  care–l cunoșteam până în acest moment, dar și al transformării mediului, mai ales în contextul pandemic. Spațiul virtual a devenit chiar mai periculos din acest punct de vedere. Telefonul verde, platformele puse gratuit la dispoziția consumatorilor, sfaturile specialiștilor, consilierea gratuită, (financiară, psihologică și socială) cu susținerea  autorităților  ar fi soluții viabile pentru a împiedica pe viitor ajungerea populației în imposibilitatea de a achita facturile, creditele sau de a  gestiona corect un buget. Comparând situația din România cu aceea din alte țări europene, în ceea ce privește sprijinul primit din partea autorităților. centrarea activității pe cetățean, legislația în sprijinul consumatorilor și asociațiilor de consumatori, aș putea spune că m-am simțit ca Alice în Țara Minunilor și am remarcat că mai avem foarte multe de recuperat și de făcut – a declarat prof. Carmen -Silvia Ciobanu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *