Peste 700 de profesori prezenți la conferința dedicată Patrimoniului Mondial UNESCO

Sute de profesori din toată țara au participat la o nouă conferință WEBDIDACTICA Educațional, care a avut ca temă Patrimoniul Mondial UNESCO din România.

”Acest an este dedicat educației prin cultură și arte, de aceea felicit Fundația Dan Voiculescu pentru că își unește eforturile cu toți cei care cred în excelență. Patrimoniul care este acum pe lista UNESCO este doar vârful icebergului. Însă există liste indicative cu alte obiective față de care avem aceleași responsabilități și obligații. Obiectivele din patrimoniul UNESCO de pe harta României sunt, de fapt, obiective pe harta umanității. Elevii trebuie să cunoască o mică poveste despre oricare dintre aceste elemente de patrimoniu, indiferent de vârstă. Nu trebuie să uităm că, a vorbi despre patrimoniu înseamnă a vorbi despre identitate”, a declarat doamna Madlen Șerban, Secretarul General al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO, speaker în cadrul conferinței. 

Alături de doamna Madlen Șerban, la dezbatere au participat și alți speakeri valoroși, specialiști, cercetători și reprezentanți ai unor instituții cu atribuții în domeniile de activitate UNESCO, care le-au oferit profesorilor informații noi, dar și mijloace și instrumente didactice, pentru promovarea unor activități care vizează educația prin și pentru patrimoniu.

Încă 350 de obiective culturale din România au fost nominalizate pentru înscrierea în Patrimoniul Mondial UNESCO

Printre speakerii conferinței s-a numărat și Felix Marcu, Managerul Muzeului Național de Istorie al Transilvaniei, care este coordonatorul Programului Național Limes: Frontierele Imperiului Roman și care le-a prezentat profesorilor obiectivele de patrimoniu cultural imobil ce au alcătuit frontiera Imperiului Roman, pe teritoriul României. 

Sunt aproape 2 luni de când a fost depus dosarul de nominalizare a Limesului Dacic, pentru înscrierea în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO, de către cercetătorii clujeni. Mai exact, este vorba despe dosarul de nominalizare a Frontierelor Imperiului Roman, mai precis ale Daciei, la UNESCO în Paris. E încununarea unor eforturi ale specialiștilor de 130 de ani încoace, în special în contextul în care un program național început în urmă cu opt ani a inclus majoritatea siturilor arheologice din Dacia”, le-a spus acesta profesorilor, în cadrul conferinței.

Unde găsesc profesorii resurse educaționale, pentru a le folosi la clasă

Adriana Scripcariu, istoric de artă și coordonator al Școlii de la Piscu le-a oferit profesorilor o serie de resurse educaționale gratuite, care privesc Patrimoniul Mondial UNESCO din România, pe care aceștia le pot accesa direct de pe site-ul piscul.ro și pe care le pot folosi la clasă.

Copiii sunt foarte receptivi, dar e nevoie de o abordare creativă, trebuie să le dăm o cheie despre ce înseamnă muzeul și apoi ei vor veni singuri către muzeu. Trebuie evitate abordările de tip monografic, care fac apel în special la memorie: când a fost ridicat cutare monument etc. Acestea fac apel la cunoștințe abstracte și devin plictisitoare. Trebuie găsit un stil aplicat și funcțional. Pentru copii, trebuie găsită ,,povestea”, cu accent pe vizual, trebuie propuse activități care au legătură cu experiența lor imediată și concretă”, a spus Adriana Scripcariu, în cadrul conferinței.

Alexandra Dobre, Președinta Institutului pentru Îmbătrânire Activă, le-a vorbit profesorilor despre seria de volume de colecție, care promovează cele mai cunoscute situri culturale românești, înscrise în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO, realizată, în cadrul proiectului Rădăcini Culturale Românești, în parteneriat cu Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, sub patronajul Comisiei Naționale a României pentru UNESCO. Volumele au fost realizat și în format digital și pot fi descărcate, gratuit, de pe site-ul www.fundatiadanvoiculescu.ro.

În încheierea conferinței, Managerul General al Institutului Național al Patrimoniului, Oana Zaharia, a dorit să transmită un scurt mesaj, felicitând FDVDR și Comisia Națională a României pentru UNESCO, pentru această inițiativă. 

Trebuie să cunoaștem patrimoniul, pentru că asta înseamnă să ne cunoaștem pe noi! Dincolo de implicarea personală a vreunui profesor, care își dorește el să transmită informații elevilor despre patrimoniu, este nevoie de o abordare interdisciplinară, pentru a plasa patrimoniul între prioritățile tuturor: tineri, politicieni, comunități, oameni de stat etc. Puntea pe care patrimoniul o constituie între generațiile trecute și cele viitoare, este, evident, prezentă, este acolo, și cred că trebuie doar să o luminăm”, a declarat Oana Zaharia, în cadrul conferinței WEBDIDACTICA. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *